Sunday, February 13, 2011

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"states of consciousness" Georges Ivanovitch Gurdjieff

mental functions and physical functions can not be understood until it is understood that one and the other can work in different states of consciousness. There are four states of consciousness possible for man. But the ordinary man, in other words, man 1, 2 or 3 lives only in the lower states of consciousness. The two states of consciousness superiors are inaccessible, and although he may have a conscience flashes, is unable to understand them and judge them in terms of the two states of consciousness that are lower than usual. The first, sleep is the passive state in which people spend a third and often even half of their lives. The second, in which they spend the other half of their lives, is that state where they walk the streets, write books, talk about lofty subjects, dealing with politics, they kill each other: a state that is considered active and call "clear consciousness", or "waking state of consciousness. These expressions of "clear consciousness" or "waking state of consciousness" seem to be made as a joke, especially if you realize what should be a "clear consciousness" and what is actually the state in which the ' man lives and acts. The third state of consciousness is the Remember to self or self-awareness, consciousness of one's being. E 'is generally accepted that we have this state of consciousness, or we can have it at will. Our science and philosophy have not seen that we do not have this state of consciousness and that our desire is unable to create in us, to stop what may be our decision. The fourth state of consciousness is the objective consciousness. In this state, man can see things as they are. Sometimes, the lower states of consciousness, he may have some glimmers of this higher consciousness. The religions of all peoples contain evidence on the possibility of such a state of consciousness, which is called "enlightenment" or with other different names, but that can not be described in words. But the only right path towards the objective consciousness through the development of self-awareness. An ordinary man, artificially brought into a state of objective consciousness and then back in his usual state, will not remember anything and simply thinks that he lost consciousness for some time. But in the state of consciousness of man can have flashes of objective consciousness and preserve the memory. The the fourth state of consciousness is a state quite different from the previous year it is the result of an internal growth and a long and difficult work on himself. The third state of consciousness, however, is il diritto naturale dell'uomo quale egli è, e, se l'uomo non lo possiede, è unicamente perché le sue condizioni di vita sono anormali. Senza esagerazione alcuna, si può dire che attualmente il terzo stato di coscienza non appare nell'uomo che a tratti molto brevi e molto rari e che non è possibile renderlo più o meno permanente senza un allenamento speciale. Per la maggior parte delle persone, anche se colte e ragionevoli, il principale ostacolo sulla via della acquisizione della coscienza di se è che credono di possederlo; in altri termini, sono del tutto convinti di avere già la coscienza di se stessi e di possedere tutto ciò che accompagna questo stato: l'individualità, nel senso di un "Io" permanent and unchanging, the will, the ability to do, and so on. Now it is evident that a man will have no interest in acquiring a long and difficult a work which, in his opinion, already has. On the contrary, if they have spoken, will think you're crazy, or you attempt to take advantage of his credulity to your advantage. The two higher states of consciousness, the 'self-awareness and the "objective consciousness" are linked to the functioning of the higher centers of man. As well as the centers of which we have already mentioned, there are two others, the "higher emotional center" and the "center of intellectual superiority". These centers are in us, they sono completamente sviluppati e lavorano ininterrottamente, ma il loro lavoro non riesce mai a raggiungere la nostra coscienza ordinaria. La ragione di questo risiede nelle proprietà speciali della nostra cosiddetta "coscienza lucida". Per comprendere quale è la differenza tra gli stati di coscienza bisogna tornare al primo stato, che è il sonno. Questo è uno stato di coscienza interamente soggettivo. L'uomo è immerso nei suoi sogni, poco importa che ne conservi o meno il ricordo. Anche se qualche impressione reale raggiunge il dormiente, come suoni, voci, calore, freddo, sensazione del proprio corpo, esse non risvegliano in lui che immagini soggettive fantastiche. Poi l'uomo si sveglia. A prima vista, questo è uno stato di coscienza completamente diverso. Egli può muoversi, parlare con altre persone, fare dei progetti, vedere dei pericoli, evitarli, e così di seguito. Sarebbe ragionevole pensare che si trovi in una situazione migliore di quando era addormentato. Ma se vediamo le cose un po' più a fondo, se gettiamo uno sguardo sul suo mondo interiore, sui suoi pensieri, sulle cause della sue azioni, comprendiamo che egli è pressoché nello stesso stato in cui era quando dormiva. E anche peggio, perché nel sonno egli è passivo, cioè non può fare nulla. Nello stato di veglia, al contrario, egli può agire continuamente e i risultati delle sue azioni si ripercuoteranno su di lui e sulle persone intorno a lui. Eppure, non si ricorda of himself. He is a machine, everything happens to him. He can not stop the flow of his thoughts, can not control his imagination, his emotions, his attention. He lives in a subjective world of "love", "I do not like," I like "," I do not like, "I want", "I do not want", that in a world of what he believes to love or not love, want or not want .
.
not see the real world.
It is hidden by the wall of his imagination.
He lives in his sleep. Sleeping.
. What
he calls his "clear consciousness" is nothing but sleep, sleep and a very dangerous his sleep at night in his bed. From "Fragments of an Unknown Teaching" by PD Ouspensky
.

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