
In Victorian times there were punks and wore a top hat. Could be introduced as the book published da XBook, Guida Steampunk all’Apocalisse (di M. Killjoy, 126 p., 11,50 euro). Da qualche anno nel mondo cosiddetto underground e delle sotto culture, l’estetica e la cultura Steampunk stanno gradualmente prendendo piede, talvolta guadagnando consensi nell’ambito più noto del Cyberpunk.
Una rapida definizione del fenomeno ce la fornisce un articoletto inserito nell’Appendice: «Steampunk è rimmaginare il passato con le percezioni ipertecnologiche del presente». A differenza della letteratura e del cinema Cyberpunk (Blade Runner, Johnny Mnemonic, Matrix), in cui la rappresentazione di mondi distopici, cupi e alienanti, serve da monito contro la tecnologia, lo Steampunk non rifiuta le tecnologie, ma immagina piuttosto che lo sviluppo tecnologico della rivoluzione industriale e dell’era vittoriana abbiano raggiunto traguardi in realtà mai visti, e che il vapore sia la principale fonte d’energia di enormi mostri meccanici. L’approccio steampunk alla tecnica non è di tipo luddista, guarda al passato per vedere un’epoca in cui era ancora possibile credere nei benefici diffusi delle tecnologie. Ecco quindi che la tendenza culturale che fa del vapore (steam) una peculiarità, diventa soprattutto uno stile ed un’estetica che unisce abiti e accessori retrò a qualcosa di meccanico: monocolo e orologio da taschino affianco di computer portatili coperti in legno pregiato e integrati da meccanismi a rotelle. "So it's very special post-modern aesthetics, which tastes a bit 'for Central European and reactionary clothing combines the position of the coarse and rebellious punk urban airships and Ramones. Steam engines extraordinary shapes and capabilities unimaginable, Zeppelin, ships and other massive mechanical mischief.
The steam and mechanical technology have a specific sense: compared to electrical circuits and silicon, wheels and components manageable have something to live with them can make a contact and almost seem to breathe in their puff. It is an approach that ", referring to an age where machines could still be built in the tool shed and anyone could in suo piccolo diventare un grande inventore, si spinge oltre il software libero per rivendicare un hardware open-source». I materiali con cui si compone un nuovo marchingegno acquistano una grande importanza, e già circolano in rete foto di chitarre elettriche, macchine a vapore funzionati e altro, modificate e manipolate secondo l’estetica Steampunk.
Il “punk a vapore” assume così le fattezze dello scienziato pazzo, chiuso nel suo laboratorio tra viti, pistoni e martelli, a dare libero sfogo alla sua immaginazione. Quasi la realtà trascolorasse accompagnata della fata verde dell’assenzio, la bevanda dei dandy e degli esteti ribelli dei quartieri malfamati, geniacci col monocolo e la mano meccanica. La fantasia festosamente straripante e sognante ha d’altra parte preso forma in un film che è un must per ogni buon Steampunk che si rispetti, Il castello errante di Howl (2005) del grande Miyazaki, l’immaginifico regista amatissimo dai giovani non conformi e un anno prima nel costosissimo lungometraggio di animazione del portentoso Katsuhiro Otomo, Steamboy (2004). La prima è la storia di un castello “vivente” che si muove su gambe meccaniche grazie a un fuoco che continuamente ne alimenta la vita. La sua porta si apre su tempi e luoghi diversi, proiettando lo spettatore in un mondo di sfrenata fantasia, a cui peraltro il “Disney nipponico” ha abituato da tempo i suoi numerosi estimatori.
Otomo, autore della saga del “ragazzo steam "and a cartoon remake of Metropolis, anticipated somewhat the times, giving the there in 2004 to a new" cult "after the worldwide success previously obtained with Akira, extraordinary and intricate work of animation typically cyberpunk . Steamboy is set in London in mid-nineteenth century, tells the avvenutre Ray, the son and grandson of celebrated scientists, which is delivered to a mysterious sphere containing high-density compressed steam that many want. Joints between flights at breakneck speed and whirling horse steam capsule, the film is spectacular. The special
Otomo film is that the machines designed and put on the screen are all designed engineers and potentially functional. There is a big book for collectors of the feature film project that collects all of the machines appeared in the film shown in detail, in case some punk with a top hat and spats wanted to build his own bike steam! In addition to graphic novels and Special Editions strictly limited edition of routine. Until then, Steampunk is experienced in the books, starting in 1979 with the novel Morlock Night by KW Jeter, set in mid-Victorian London 800 beset by a steam-art technology, as fundamental to the industrial revolution era. Then to remember Paul Di Filippo Steampunk (North 1996, North Pocket, 1998) and infernal machines (1987, Urania, 1998) by Jeter.
In the recent past interest in the Steampunk phenomenon has been growing. If Otomo places for years, in his animated films as in his comic books, hoping the problem is not a rejection of the technique, but a different approach, Miyazaki is instead set at positions and in some cases markedly environmentalist Luddites. However, more recently, the Steampunk is staged in the anime series Last Exile, and not insignificant aspect of this aesthetic can be found in the film The Golden Compass, in which flying machines and mechanisms of various kinds, as well as a clothing " retro, strongly reminiscent of the suggestions summarized in the volume of Killjoy. Meanwhile flourish online magazines and spaces in Second Life.
The inspiration of the style in question is clearly that Jules Verne, with its late nineteenth-century technology and a passion for fantastic journeys provide the shape of the Nautilus gentleman punk, mysterious ship that has all the features of a city foreign to any pirate-mobile law, if not that of his captain. Thus we find the attitude of punk do-it-yourself, this is a laptop that becomes legnatile to build a tree house, the steampunk treehouse, of which there is a site that deserves to be visited (www . steamtreehouse.com). In this case, the creativity and planning have taken shape in a house meccanica nel deserto americano. Tutto nell’ottica della modificabilità del prodotto, e soprattutto assemblato in osservanza dell’estetica vittoriana fatta di ferro e meccanica. Uno squat postmoderno e postatomico.
È stato chiamato fantascienza vittoriana, romanticismo scientifico, fantasy industriale, ma lo Steampunk è un genere e uno stile che immagina il passato per modificare il futuro: «siamo una comunità di maghi meccanici incantati dal mondo reale e avvinti dal mistero della possibilità. Stiamo ricostruendo il passato per assicurarci il futuro». Un futuro che la Guida Steampunk all’Apocalisse si prepara in tutta evidenza a considerare anche tra i peggiori. Con una buona dose di ironia l’autrice ci spiega tactics for survival in the post-apocalypse, how to build a shelter and how to grow fruit and vegetables, how to purify contaminated water and how to defend themselves from hungry rivals. It looks more like a Mad Max situation in which the Steamboy, but on the other hand, the anarchist movement Steampunk is as typically American to be, open to all influence and sometimes too dreamy. Utopia or not, it's an aesthetic that has an undeniable charm and that if only the merit of placing the issue of technology without rejecting a priori, but lively with imagination and vitality.
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